Tantra, nader tot elkaar

Staat je seksleven op een laag pitje en wil je weer nader tot elkaar komen, dan is tantra de uitkomst. Tantra is afkomstig uit Azië en heeft als doel om de seksuele energie in heel het lichaam te voelen. Het zorgt voor meer verbinding, intimiteit en genot, waardoor het orgasme uiteindelijk nog intenser en langer kan zijn. Het leert je genieten van het moment, niet alleen tijdens de seks, maar ook in het dagelijks leven. Wil je een poging wagen? Lees dan hieronder een aantal tips voor tantra voor beginners!

1. Verbind!
Bij tantra is het belangrijk dat je niet alleen je eigen behoefte vervult, maar ook echt contact met elkaar hebt. Laat dus je eigen orgasme even voor wat het is. Dat komt vanzelf wel. Bij tantra is het belangrijk te leren verlangen en genieten van elkaar. Maak bijvoorbeeld veelvuldig oogcontact tijdens het vrijen. Hierdoor kom je nog dichter bij elkaar. Straal uit wat je voelt tijdens de seks, zodat je elkaar nog beter voelt en open naar elkaar bent. Met andere woorden: maak contact met de gevoelens van jullie allebei. Tantra gaat over alles waar we naar verlangen of passie bij kunnen voelen.

2. Een orgasme is niet het belangrijkste
Laat het orgasme even los. Bij tantra is intimiteit en verbondenheid belangrijk. Geniet van het proces! Onderdeel hiervan kan zijn seks te hebben zonder orgasme en puur van elkaar te genieten en elkaar te voelen. Het orgasme komt later wel. Ontspan en geniet! Vrijen wordt hierdoor een heel andere ervaring.

3. Tantra is orgasme
Wanneer een man of vrouw klaar komt, verliest hij of zij (seksuele) energie en de aandacht voor elkaar. Bij de ejaculatie van mannen is dit vaak erger dan het klaarkomen bij vrouwen. De tantraleer zegt echter dat ejaculeren en orgasme twee verschillende processen zijn, ook binnen de hersens. Wanneer de man niet klaar komt en dus niet ejaculeert, kan hij een nieuw orgasme ervaren. Dit is een orgasme die langer duurt dan ejaculeren en ook nog eens intenser is. Deze vorm van orgasme gaat door het hele lichaam. Dit geldt ook voor het orgasme van vrouwen.

Glijmiddel, welke basis is het best?

Bij het kopen van glijmiddel is het belangrijk voor welk doeleinde je het glijmiddel gebruikt. Voor orale doeleinden kan je beter een ander soort glijmiddel kopen dan voor vaginale of anale doeleinden. Check hieronder de verschillende soorten glijmiddel met de bijbehorende voor-en nadelen, zodat je de juiste afweging kunt maken bij het kopen van glijmiddel.

    • Glijmiddel op waterbasis; Glijmiddel op waterbasis is vaak glijmiddel met een mengsel van glucose, wat verdikt. Glijmiddel op waterbasis is dan ook vaak wat goedkoper dan andere soorten glijmiddel. Een belangrijk voordeel aan dit glijmiddel is dat het geen smaak heeft, wat bijvoorbeeld bij orale stimulatie ideaal is. Daarnaast kan je glijmiddel op waterbasis makkelijk uitwassen. Dit glijmiddel heeft ook nadelen. Omdat glijmiddel op waterbasis veel water bevat is het niet perfect om mee te masseren. Bovendien moet je vaak veel van dit glijmiddel gebruiken voor een beter glijvermogen. Een ander nadeel van dit glijmiddel is dat het wat sneller opdroogt en daardoor wat plakkerig wordt (bron: DePaarseKeizerin.nl).
    • Glijmiddel op organische basis; Glijmiddel op organische basis is hetzelfde als glijmiddel op waterbasis. Het enige verschil is dat dit glijmiddel organische glucose bevat. Verder heeft dit glijmiddel dezelfde voor- en nadelen.mijn favoriete lube voor geslachtsgemeenschap
    • Glijmiddel op siliconenbasis; Een ideaal alternatief voor glijmiddel op waterbasis is glijmiddel op siliconenbasis. Deze is dan ook wat duurder en ook nog eens perfect om te masseren. Een ander voordeel aan glijmiddel op siliconenbasis is dat het niet vlekt. Daarnaast kan het langer gebruikt worden en heb je niet zoveel nodig als bij glijmiddel op waterbasis. Wel is het wat moeilijker af te wassen. Echter als je hier wat lauwwarm water of citroen aan toevoegt, gaat dit al wat makkelijker. Nadelig aan dit glijmiddel is dat het een vreemde smaak heeft. Om deze reden adviseren we glijmiddel op siliconenbasis niet te gebruiken voor orale stimulatie. Bovendien adviseren we dit glijmiddel niet te gebruiken in combinatie met speeltjes, welke van een siliconen materiaal gemaakt zijn.

  • Glijmiddel op oliebasis; Hoewel er gezegd wordt dat dit eigenlijk geen glijmiddel is, kan het wel als glijmiddel dienen. Nadelig aan olie is dat het de poriën kan verstoppen en je daardoor infecties op kunt lopen. Olie brengt eigenlijk teveel risico’s met zich mee als het om hygiëne gaat. Het grote voordeel aan olie is dat het lekker en lang glijdt. Als je dit toch wilt, houdt dan goed rekening met bovenstaande risico’s en gebruik het vooral niet in combinatie met een condoom. Deze combinatie kan ervoor zorgen dat het condoom scheurt. Opletten dus!
  • DIY Glijmiddel; De Groene Vrouw vertelt je hoe je zelf glijmiddel maakt o.a. door middel van lijnzaad!

Bekkenbodemspieren, blijven oefenen!

Wil je genieten tijdens de seks, dan is het van belang dat je bekkenbodem stabiel is. Waar zitten de bekkenbodemspieren precies? Je voelt deze spieren het best wanneer je plast en even stopt. De spieren die je hierbij gebruikt, zijn de bekkenbodemspieren. Deze spieren span je aan als je plas ophoudt en ontspannen als je plast. Dit is bij de seks ook het geval. Wanneer je deze spieren aanspant, zorgt dit voor meer stimulatie van de clitoris. Echter wat als de bekkenbodemspieren niet goed werken en de bekkenbodem instabiel is?

Wanneer de bekkenbodem instabiel is, kan het gevolg zijn dat je pijn hebt tijdens de seks of kan er incontinentie ontstaan. Bekkenbodemspieroefeningen zijn in dit geval essentieel om dit soort problemen te voorkomen. Dit is een vicieuze cirkel. Wanneer je geniet tijdens de seks heeft dit ook weer een positieve werking voor de bekkenbodem.  Andersom werkt dit dus ook. Wanneer je klaar komt, heeft dit namelijk een positief gevolg voor de bekkenbodem. Bij een orgasme vinden er spiercontracties in de bekkenbodem plaats. Dit zorgt er weer voor dat de spieren in de bekkenbodem soepel en sterk blijven. Wil je de bekkenbodemspier in conditie houden, dan zijn oefeningen essentieel. Dit zijn de zogenaamde kegeloefeningen. Deze oefeningen lijken altijd wat complex, maar ook hiervoor geldt: oefening baart kunst. Als je eenmaal weet hoe het moet, gaat dit op de automatische piloot. Bovendien weet je waarvoor je het doet: een beter genot tijdens de seks met je partner. De verschillende oefeningen kunnen liggend, zittend, lopend, springend, in kruiphouding en zelfs op de fiets gedaan worden.

Hoe meer je deze spieren traint, hoe beter en hoe intenser de seks wordt en hoe meer je je op je gemaakt voelt tijdens de seks. Wanneer je je bewuster bent van de bekkenbodemspieren en deze zo goed mogelijk ontspant, nemen de prikkelingen toe. Dit kan ook een positieve werking hebben op de clitoris, waardoor deze ook meer gestimuleerd wordt en het orgasme nog intenser is. Blijven oefenen dus!

Buikpijn na het vrijen

Het is vrij vervelend wanneer je al vrij buikpijn hebt na het vrijen. Hier kunnen verschillende oorzaken aan ten grondslag leggen. Hieronder bespreken we deze verschillende redenen en geven we tips om dit te voorkomen of tegen te gaan.

Buikpijn door te diepe penetratie

Wanneer de penis van een man te diep in de vagina komt en de baarmoedermond aanraakt, kan dit tot pijnklachten in de buik leiden. Deze pijn voel je niet direct tijdens de seks, omdat je lichaam hiervoor een speciale stof aanmaakt die dit tegen gaat. Deze pijn voel je pas na het vrijen. Vaak wordt deze pijn omschreven als een onaangenaam gevoel in de buik of zelfs in de rug. Een goede remedie hier tegen is het doen van een ander standje, waarbij de penis van de man minder diep de vagina in gaat en niet de baarmoedermond raakt. Deze pijn kan ook veroorzaakt worden doordat je te snel gaat vrijen. Wanneer je dit wilt voorkomen, adviseren we het voorspel iets langer te laten duren. Wanneer je meer opgewonden bent, zorgt dit er namelijk voor dat de baarmoeder een beetje draait, waardoor er meer ruimte is voor de penis. Er kan echter ook een andere reden zijn voor buikpijn na het vrijen.

Buikpijn door spanning in bekkenbodem

De bekken bevinden zich onder in de buik en de bekkenbodem is daar de onderkant van. Deze bestaat uit weefsel en spieren. De functie van de bekkenbodem is dat de organen aan de onderkant van de buik op hun plaats blijven. Deze spieren span je aan als je plas ophoudt en ontspannen als je plast. Dit is bij de seks ook het geval. Wanneer je deze spieren aanspant, zorgt dit voor meer stimulatie van de clitoris. Wanneer de bekkenbodem te gespannen is, kan dit buikpijn als gevolg hebben, wat vaak voelt als een soort spierpijn. Wanneer je deze pijn voelt, komt dit vaak doordat de bekkenbodemspieren te gespannen zijn geweest tijdens de seks. Een oplossing hiervoor is het regelmatig doen van bekkenbodemspieroefeningen of andere ontspanningsoefeningen. Wanneer deze pijn ernstiger wordt, adviseren we de hulp van een therapeut in te roepen, die hierin gespecialiseerd is.

Ook andere medische redenen of gynaecologische aandoeningen kunnen ten grondslag leggen aan buikpijn na de seks. Wanneer dit het geval is, adviseren we het meest comfortabele standje te kiezen, waarbij de penis niet de baarmoedermond aanraakt of bij erge pijnklachten de hulp van een therapeut of dokter in te roepen.