Bekkenbodemspieren, blijven oefenen!

Wil je genieten tijdens de seks, dan is het van belang dat je bekkenbodem stabiel is. Waar zitten de bekkenbodemspieren precies? Je voelt deze spieren het best wanneer je plast en even stopt. De spieren die je hierbij gebruikt, zijn de bekkenbodemspieren. Deze spieren span je aan als je plas ophoudt en ontspannen als je plast. Dit is bij de seks ook het geval. Wanneer je deze spieren aanspant, zorgt dit voor meer stimulatie van de clitoris. Echter wat als de bekkenbodemspieren niet goed werken en de bekkenbodem instabiel is?

Wanneer de bekkenbodem instabiel is, kan het gevolg zijn dat je pijn hebt tijdens de seks of kan er incontinentie ontstaan. Bekkenbodemspieroefeningen zijn in dit geval essentieel om dit soort problemen te voorkomen. Dit is een vicieuze cirkel. Wanneer je geniet tijdens de seks heeft dit ook weer een positieve werking voor de bekkenbodem.  Andersom werkt dit dus ook. Wanneer je klaar komt, heeft dit namelijk een positief gevolg voor de bekkenbodem. Bij een orgasme vinden er spiercontracties in de bekkenbodem plaats. Dit zorgt er weer voor dat de spieren in de bekkenbodem soepel en sterk blijven. Wil je de bekkenbodemspier in conditie houden, dan zijn oefeningen essentieel. Dit zijn de zogenaamde kegeloefeningen. Deze oefeningen lijken altijd wat complex, maar ook hiervoor geldt: oefening baart kunst. Als je eenmaal weet hoe het moet, gaat dit op de automatische piloot. Bovendien weet je waarvoor je het doet: een beter genot tijdens de seks met je partner. De verschillende oefeningen kunnen liggend, zittend, lopend, springend, in kruiphouding en zelfs op de fiets gedaan worden.

Hoe meer je deze spieren traint, hoe beter en hoe intenser de seks wordt en hoe meer je je op je gemaakt voelt tijdens de seks. Wanneer je je bewuster bent van de bekkenbodemspieren en deze zo goed mogelijk ontspant, nemen de prikkelingen toe. Dit kan ook een positieve werking hebben op de clitoris, waardoor deze ook meer gestimuleerd wordt en het orgasme nog intenser is. Blijven oefenen dus!